fredag 2 december 2016

En amerikansk födelsedag


Igår var ingen vanlig dag för det var min födelsedag! Nu är jag 29 år och det är nästan så att jag får en ålderskris. Eller nä, men det känns som att jag har åldrats en hel del sedan min förra födelsedag. Jag tror att jag får anklaga den lilla niokilosklumpen på bilden för det. Det var precis så fint som jag drömt om att väckas av min favoritduo med tårta på sängen. Nu pallar man ju inte äta tårta det första man gör på morgonen och Elias ville bara bita mig i ansiktet så vi gick upp istället, men ändå fint. Jag fick en ballong av hyresvärden som Elias blev fascinerad/rädd för, mycket guligt.


Tyvärr kan man ju inte äta frukost hela dagen, inte ens på sin födelsedag. Vi tog istället tunnelbanan i till stan. Vi gick av på Union station, som var precis så pampigt julpyntad som man kunnat vänta sig.


Mest promenerade vi bara runt i solskenet och pekade på hus, men vi passade också på att besöka sånadär riktigt amerikanska högborgar som Walmart och Macy's.


Och för ett riktigt amerikanskt avslut på dagen gick vi till Shake Shack och gick all in, dvs både cheese fries och milkshake till burgaren. Betyg: allt är gott var för sig men allt är inte gott tillsammans. Framförallt inte milkshake till mat, men det var ju ganska väntat att jag skulle tycka eftersom jag helst dricker vatten. Värt att pröva ändå.


Samtidigt kollade vi på det här mongot, jag har en känsla av att ordet consequences kommer användas friskt de närmsta fyra åren. Hörde det häromdan när han twittrat att det måste bli konsekvenser, t ex fängelse eller utvisning, för de som bränner amerikanska flaggan. Hejhej steg ett i hur man hotar yttrandefriheten. Åh jag skulle kunna skriva ett helt inlägg bara om varför jag tycker att han är så farlig men jag tror inte att någon är intresserad.

Nåja, efter att vi pratat illa om Trump, bytt blöja och ätit så mycket vi orkade tog vi tunnelbanan hem i rusningstrafiken. Väl hemma däckade både jag och bebisen inom en halvtimme, och så var den dagen till ända. Det blev ingen storslagen fest men ändå en av mina finaste födelsedagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar