tisdag 6 december 2016

Your torpdröm is problematic


Hej hörrni. Nu måste jag få sura lite igen. Jag läste det här inlägget hos Elsa Billgren där hon lyfter och besvarar en kommentar om hennes tidigare inlägg om att de vill köpa ett torp på Gotland.

Ytterligare ett hus som ska köpas av rika fastlandare … jag fattar absolut att man vill ha sommarhus på fin plats men som boende i liten landsort är jag så evinnerligt trött på de 40+ veckor om året som fina, fullt beboeliga hus står tomma medan vi som kommer härifrån aldrig kommer ha råd att köpa dem själv eftersom storstadsbor trissar upp priserna. Dessutom blir det så tråkigt över höst-vinter-vår när husen står tomma och igenbommade. Där jag bor i sydligaste Skåne är det ffa stockholmare och tyskar som köper upp husen. Gulliga små fiskarstugor går för fantasipriser och eftersom money talks är det väl självklart att man tar högsta budet. Ledsen att unleasha detta på dig men efter morgonens promenad genom en halvtom by är jag bara så trött och uppgiven att detta nykörvi blev droppen som fick bägaren att rinna över. Uppåt och inåt i landet avfolkas glesbygden för att folk flyttar till storstäderna. Runt kusten i Skåne avfolkas det eftersom en stor del av invånarna bara är säsongsboende. Hur kan det vara OK?
– Katarina

Här är alltså en person som bor på landbygden som tar upp problemet med rika storstadsbor som trissar upp priserna i populärna områden så att personer som bor i området inte längre kan bo där. Personer som skaffar hus för att bo fint på landet under sommaren och sen drar när hösten kommer. Kvar står tomma hus för resten av lokalbefolkningen att gå förbi resten av året. Vad gör Elsa när hon får den här kommentaren? Jo, hon exotifierar skiten ur landsbygden ännu mer. Hon skriver om sin barndoms lantställe som nu håller på att bli en förort, det byggs och asfalteras för mycket. Hon vill ha hästhagar och grusvägar och allt möjligt, jag gissar även på svalor och vilda djur inga 3G-master som stör vyn.

Jag är så trött på det här, inte just Elsa kanske även om hon får klä skott just nu. Jag är trött på att personer inte förstår skillnaden mellan att bidra med turism och att utarma hela områden. Om 50% av ett område ägs av personer som bor där juni-aug, hur mycket skattepengar kommer in då? Hur påverkar det snöröjning, kollektivtrafik, postutdelning och mataffärer? Sommargästerna bryr sig inte om vårdcentralens öppettider för de har en läkarkontakt i telefonen, privat sjukvård är ju jättesmidig då. Men alla andra som bor kvar där då?

Jag är absolut inte emot konceptet sommarstuga (mina föräldrar har en också, jag drömmer om att kunna köpa en dag) men det är skillnad på att köpa en där det finns mycket mark/bostäder där det behövs nytt liv och att köpa ett dödsdyrt hus på Gotland som en ö-bo aldrig skulle kunna ha råd med. Man kanske också kan förväntas intressera sig lite för landsbygspolitik, eller vart samhället är på väg. Hur man kan bidra till utveckling och inte bara leva på "men vi bidrar med turism, det är bra för handeln". Tänk efter lite.

Elsas inlägg fick en annan kommentar:
Jag säger som Katarina. Jag forskar faktiskt genom Uppsala universitet om hur fastlänningarna/turisterna påverkar Gotland. Ha nu i huvudet att befolkningen på ön ökar från 60 000 till 600 000 på sommaren. Det är till exempel så att husen i Visby innerstad inte får den uppmärksamhet deras ålder kräver, eftersom ägarna ofta bara vill hyra ut husen till turister på sommartid. Både innerstan och öns landsbygd dör ut fullkomligt på vintern, eftersom stockholmarna (främst är det stockholmare ja, pga högre inkomster och bra pendlingstider till ön) köper torp och bara är intresserade av att vara där på sommaren (och kanske under juletid). Detta leder till ökade bostadspriser (igen: högre inkomster än gotlänningarna) vilket gör att de som bor på ön året runt inte har råd att köpa boende. Hur kan man vilja bidra till det?? Nu pratar jag inte om turismen, eftersom den trots allt skapar jobb och drar in en del pengar till ön. Men alla j*kla stockholmare som köper upp husen runt om på Gotland, de betalar ju inte ens skatt på ön! De betalar ju skatt i Stockholm! Åh, det gör mig så ledsen att ni vill bidra till det här. Att ni vill bidra till en ö där de åretrunt-boende konkurreras ut från sina egna hemorter för att stockholmarna behöver komma bort från söder. Lite mer ansvar kan ni faktiskt ta, tycker jag, särskilt när ni (främst du) är offentliga profiler. Åk dit som turister istället, men bidra för fasen inte till att ön dör ut helt vintertid. Köp ett torp på fastlandet istället, för guds skull.

Stadsbor MÅSTE SLUTA exotifiera landsbygden, dröm gärna om den röda stugan med vita knutar men acceptera att det måste få utvecklas också. Allt kan inte vara som på din mormors landställe på 80-talet. Man måste också sluta kolonisera; fundera på vad man kan bidra med och inte bara vad man vill ha ut.

Eller flytta ut till landstället permanent istället, var en motreaktion till avbefolkningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar