söndag 20 november 2016

Torsdag på akuten


Sorry för rubriken pga inte så dramatiskt egentligen men ändå sant.

I torsdags när vi vaknade var lilltass lite sådär pipig och rosslig, inte så konstigt med tanke på nyvaken och tredje dagen som förkyld men ändå jobbigt liksom. Sen blev det inte bättre och han var konstant anfådd och började hosta konstigt. Inte så högt eller mycket utan bara konstigt, som krupp på lägsta volym ungefär. Så det var inte så mycket annat att göra än att ringa David som fick springa till bussen och försöka googla vart man tar vägen med en sjuk bebis. Det var ju inte läge att boka läkartid till en vecka senare men akuten känns så seriöst, iallafall när ens bebis är ganska pigg och glad. Efter lite runtletande och frågande kom vi ändå fram till att det var det bästa alternativet packade vi ner högen med föräkringspapper och tog tunnelbanan till närmsta sjukhus och lommade in till receptionen och väntrummet.

Bonusdrama: Jag skulle byta blöja på toaletten, och när jag lagt ner Elias ser jag hur han blivit mörkröd i ansiktet och är helt stirrig. Jag får panik och sliter upp honom, kollar så jag får kontakt med honom och han andas ordentligt och ser hur ansiktet återfår normal färg. Jag är dock inte helt lugn så jag skyndar ut i väntrummet (utan att ha bytt blöja) där sköterskan och David väntar. Jag försöker förklara vad som hänt och sköterskan kollar ganska skeptiskt på mig men kollar direkt hans andning och puls som är 100% perfekt. Jag gissar att skötbordet var kallt så han spände sig för att sätta sig upp (han kan det inte riktigt än men försöker) men var så stressad av situationen att jag trodde att han inte kunde andas, alltså suck.

Efter den lilla imaginära krissituationen fick vi iallafall träffa en läkare som kollade i hals och öron och sånt där jobbigt, tur att vår bebis är både samarbetsvillig och tålmodig. Han är så fin och ler mot läkaren igen så fort hon slutat. ♥ Sen fick han iallafall den livsnjutiga diagnosen "krupp" och medicin i form av steroider. Nu är det bara att hoppas att försäkringen går igenom så vi inte får en go faktura på flera tusen.

Så på det stora hela var det en bra grej, skönt att vi åkte dit och vi blev väl omhändertagna. Som en bonus skämtade alla i personalen om att David var den blekaste Gebre-Medhin de sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar