torsdag 10 november 2016

Mera om valet


En sak jag blir så fruktansvärt trött på just nu är alla som säger/skriver att enda orsaken till att Trump vann var att han är man, de är säkra på att Trump förlorat om han mötts av en annan man. Man pratar om glastak och att det är omöligt för kvinnor. Jag har verkligen försökt gräva i varför jag blir så arg på det här och kommit fram till några huvudorsaker.

Främst för att det är inte sant, och jag ogillar alltid när folk uttalar sig om sånt de inte har koll på bara för att de är besvikna på resultatet. Och varför skapa en bild av att det är svårare att lyckas som kvinna än det redan är? Jag tror inte att vilken man som helst vunnit över Trump, han slog ändå alla andra republikanska kandidater trots att ingen väntade sig det eller ville stödja honom. Men jag blir också så frustrerad över att alla tar till den snabbaste förklaringen. I allt. Istället för att faktiskt diskutera, fundera och se djupare så blir man besviken och tar till första bästa förklaringsmodell - patriarkatet. Samma sak med Brexit, alla är rasister. Jag säger inte att de som röstar på Trump inte är sexister, rasister, islamofober och idioter och jag är också arg och ledsen. Framförallt också för att den får så hemska konsekvenser för individer, närmast all poc's som senaste dagarna drabbats av ännu mer trakasserier. Men så många gånger nu har världen blivit chockad över utkomsten och opinionsundersökningarna inte varit ens nära resultatet. Nångång måste vi ta tillfället att faktiskt lära oss vad det är som gör det här. Varför bestämmer sig så många in i det sista, och varför väljer så många att inte ens rösta? Varför vinner de stora visionärerna med enkla lösningar över de realistiska trötta politikerna? Vad är det som händer med synen på politiker och politik? Jag tycker att den här känslan att "Nånting måste hända!" som får folk att fatta helt bisarra beslut som kan få hur hemska konsekvenser som helst är läskig.  Jag undrar hur långt folk är beredda att gå. Fattas det konsekvenstänk eller tar vi bara den fria världen för given? Jag vet inte, men att dra snabba slutsatser är en ytterst dålig lösning åt alla håll.


Här är ett inlägg i debatten som jag tycker alla borde läsa, How you lost the world

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar