onsdag 9 november 2016

Fem cent om valet

Först och främst måste jag säga att jag är besviken. Jag hoppades verkligen på Hillary och trodde in i det sista att hon skulle kunna ta det. Jag grät när hon höll sitt tal idag och jag grät när Obama stod i rosenträdgården.

Jag har sett att många har skrivit om vita män och och att Hillary straffades för att hon är kvinna, att man valde en pajas istället för en kompetent kvinna osv. Och ja, Hillary döms såklart hårdare för att hon är kvinna för hey vi lever i ett patriarkat och ja Trump är en pajas. Hade en kvinna kommit undan med allt Trump gjort och sagt? Absolut inte. Men det är ju inte så enkelt. Jag vet att svensk media nästan uteslutande hyllat Hillary och skrivit om henne som 100% kompetent men så är inte riktigt bilden här i USA, framförallt inte bland folket. Många ser henne som korrupt och en lögnare, och mailfrågan har spelat en stor roll. Även om jag inte håller med om att det är det hon har gjort så vet jag inte om någon ärligt skulle rösta på någon som de misstänker har läckt säkerhetspolitisk information? Många kommentarer har varit "jag hade åkt i fängelse om jag gjort vad hon gjort men hon klarar sig undan". Det säger en del om synen på politiker här.

Så fort Hillary annonserade att hon skulle ställa upp i valet för att bli demokraternas presidentkandidat blev hon bestämd som vinnare. Så många trodde att hon bara skulle segla fram som det självklara valet. En kvinnlig president, wow, och dessutom en kvinna som går från att vara first lady till president. Vilken seger det skulle bli. Nu blev det inte så, Bernie Sanders fick mycket mer stöd än väntat och många kvinnor gick ut och sa att han gjort mer för kvinnor än Hillary. Till slut vann hon ju ändå och jag tror inte att särskilt många av demokraterna trodde att hon skulle ha svårt att slå Trump. En elak pajas. Jag tror att högmod gjorde att ingen tänkte efter ordentligt varför många tvekade på att ha henne som sin kandidat. Högmod gjorde att man inte tog Trump på allvar. Högmod gjorde att man tog samma taktik som 2008. Och det högmodet är just vad jag tror är folk är tröttast på att se.

Hillary är inte bara en kompetent kvinna i USA, hon är etablissemanget i sin renaste form. Allt folk vill göra är att peka finger åt etablissemanget. Peka finger åt hela det självgoda korrupta politiska systemet. Hur gör man det? Jo, man röstar på en twittrande pajas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar