torsdag 6 oktober 2016

TBT Ancho

Jag tänkte berätta lite mer om förra höstens största projekt, keramikhunden. Vi börjar med historien om hunden, Ancho. En ganska butchig shar pei med superfin personlighet som spenderade en hel del tid hos mig, fast hon egentligen tillhörde mina föräldrar. Hon var en av mina stora tryggheter i livet, och dessutom tacksam att rita pga jättegullig. Här är en från 2012.


Tre år senare, alltså 2015, var Frida Fjellman på besök på min skola. Jag har gillat henne länge för hon gör helt fantastiska djur i glas och keramik, kolla in henne på en gång! Hon pratade om sin konst och hur hon arbetade, bland annat om hur hon hade gjort en gigantisk björn på typ en vecka (sic!). Jag som i ca ett års tid velat jobba mer med keramik men inte haft någon inspiration alls kände direkt för att göra Ancho i skala 1:1. Jag hade ungefär en vecka på mig för att den skulle hinna torka, brännas, glaseras osv, men jag tänkte att kan hon göra en gigantisk björn måste väl jag hinna göra en liten hund? ← högmod


Så jag köpte 22 kg papperslera, byggde upp en ihålig kidneyböna i lagom storlek och började lägga på rynkor. Måste säga att pappersleran är fantastisk, jag hade nog aldrig kunnat göra det här utan en så stabil lera. Älskar'en. Älskade dock inte att den luktade ruttet papper när jag var i sjunde månaden och mådde illa hela tiden. Efter sex långa och intensiva dagar var den klar för torkning, så stolt över den insatsen. Två veckor senare var den torr nog att glasera, vilket blev en flopp. Jag har inga bilder på det men den såg ut som en bränd kanelbulle ungefär. Det var bara att göra om och göra rätt och till slut kom den här ut ur ugnen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar