tisdag 11 oktober 2016

Stora sjalinlägget

Långt innan Elias föddes visste jag att jag ville försöka bära honom i sjal. Så länge jag har velat ha barn har jag velat ha dem i sjal, det är nog en kombination av min förkärlek för vävda tyger och gosigheten som lockat mig. Tror det främst var när jag såg Signes bilder som jag blev såld. När jag var gravid gjorde jag lagom mycket efterforskning och nästan alla rekommenderar trikåsjal för nybörjare med nyfödda. Dock hade jag lite svårt att övertyga min bättre hälft om varför det var värt att lägga jättemånga hundra för något vi inte ens visste om vårt barn skulle gilla (LOL, gissa vad barnvagnnen kostade...) så jag erbjöd mig att sy en. I slutändan kostade det ändå nästan lika mycket, tog jättelång tid och har dessutom inget andrahandsvärde så det var ju ett rätt uselt beslut. Sjal var iallafall ett grymt bra beslut. Elias var knappt en vecka när han fick prova sjalen för första gången, jag var livrädd för att han skulle bryta ett ben, överhettas, kvävas, etc. Inget av det hände ju som tur var, men det är viktigt att man har lite koll på TICKS innan man börjar.

En månad senare köpte jag min första vävda sjal, lite stabilare än en trikåsjal dvs bekvämare för en relativt nyförlöst tjej med usel rygg. Dessutom var det skönt att ha en varsin sjal och David gillade trikån bättre. Det blev en Hoppediz Jacquard Florens i stl 6 i bomull/linne, den är fortfarande en av de finaste jag vet.


I början knöt jag alltid FWCC för det är enklast att lära sig, men med tiden har vi börjat experimentera med olika. Här nedan syns två favoriter; kangaroo och Anne's front carry. Dålig kvalitet pga bilder från instagram.


Vävda sjalar brukar bli mjukare och gosigare av användning utan att det påverkar kvalitén, så köp- och säljgrupper är guld. På bilden till höger har jag en sjal från Little Frog i stl 5, jag köpte den jättebilligt på blocket och gillar den verkligen. Nu är alla de här bilderna på magknyt men olika höftknyt, t ex robins hip carry, är de enda knyten som Elias accepterar inomhus så ett tips är att prova olika knyt vid olika tillfällen och se vad bebisen gillar bäst.


Nu när Elias passerat 9 kg-strecket orkar jag inte bära honom på mage eller höft längre, iallafall inte så länge som han vill så istället har vi fått öva upp oss på ryggknyt. Än så länge kan jag bara få till rucksack, bilderna ovanför är två varianter på samma knyt. Det översta är börjat off center med CCCB som avslut, det undre är en vanlig ruck med tibetanskt avslut som jag sen tvinnat ihop för att slippa långa svansar. Egentligen behövs inte så krångliga avslut, man kan bara knyta ihop magen, men jag tycker det ger lite extra avlastning från axlarna.

På det stora hela är jag ganska ny på det här och prövar mig mest fram, men jag tycker det är kul och mysigt och går bra ihop med mina idéer om anknytning. Jag vet hur det funkar för oss och så men för mer kunniga typer kan man söka sig till youtubekanaler t ex BäraNära, instagramkonton som Ruckstars och Bärsjalsutmaningen och såklart den gigantiska facebookgruppen Bärsjalar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar