onsdag 25 februari 2015

Monthly Makers Februari


På temat återbruk tänkte jag att jag skulle visa upp mitt tjusiga soffbord.































Det är gjort av tre kompostgaller, en hög med buntband, hobbyfärg och plexiglas. Total kostnad om man köper allt nytt är väl 250 kr kanske men jag hade det mesta hemma. Det gick ganska snabbt att göra, längst tid tog det att måla alla galler. Jag valde kopparfärg vilket inte var så smart för den är inte så täckande, så då fick jag måla tre-fyra lager. Om man väljer t ex svart färg räcker det med ett lager. Hursomhelst, jag gillar det.

17 kommentarer:

  1. Men wow, så himla läckert! Så snyggt att lägga böcker där emellan också, riktigt fint :)

    SvaraRadera
  2. Alltså helt sanslöst. Vilket återbruk! Hade aldrig gissat att möbeln var hemmagjord, och knappast av kompostgaller. Lyckat! Jag tycker det var väldigt fint i brons, även om det tog sin lilla tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag håller med, det var helt och hållet värt tiden det tog.

      Radera
  3. Shit vad snyggt! Blir jättesugen på att göra något liknande! Vad gjorde du med buntbanden, fäste ihop kompostgallren? Frågan är om det tål en tyngre bordsskiva, jag fick direkt upp tankar på en betongskiva... Helt fantastiskt bord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag precis, de är fästa i varandra med buntband. Jag gillar idén med betongskiva! Tyvärr är det nog inte världens mest stabila bord, så jag vet inte om det skulle orka med det. Men man borde kunna göra en likadan variant med hårdare metallnät, t ex sånt som används som garderobshyllor?

      Radera
  4. Hur snyggt som helst! Är mäkta imponerad. Och jag gillar VERKIGEN kopparfärgen, så jag är glad att du körde det ändå hehe.

    SvaraRadera
  5. Oj så fint!! Får jag nästan ge mig på att göra ett också en dag!

    SvaraRadera
  6. Alltså så sjukt häftigt! Vilken idé :D

    SvaraRadera
  7. Hur fick du färgen att sitta kvar? När jag skulle sprejmåla kompostgaller så var det så mjukt att jag kunde skrapa bort färgen med fingret, alltså inte nageln utan bara dra med sidan på fingret och det bara hasade av :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur det är med sprejfärg, jag målade med hobbyfärg och en pensel. Färgen har lossnat på vissa ställen om man har skrapat på den men annars går det att ta på den, torka av med disktrasa osv utan att något händer. Ett annat galler målade jag med svart matt lack och det sitter stenhårt fast, så jag antar att det beror på färgen? Annars kan jag bara tipsa om många tunna lager och låta det torka ordentligt emellan!

      Radera
  8. Vet att jag redan kommenterat på det här inlägget men måste skriva igen att det här kan vara en av de bästa/snyggaste/smartaste idéerna jag sett. WOW!

    SvaraRadera